Yazarlığa adım atmamın
üzerinden neredeyse 2 yıl oluyor.Bir okuyucum bana şöyle bir mesaj atmış ;
'' Kur'an'ın şaire ve şiire bakışı belli !
Şiiri,şairliği kötüleyen bir ayet bile
var. Siz ki Rabbîn yolunu desteklemiş biri olarak , nasıl şair olma gibi bir yanılgıya düştünüz ?
''
İslam, islama ve
ahlaka aykırı olmayan yapıcı mahiyetteki şiiri beğenmiş ve teşvik etmiştir.
Peygamberimiz (s.a) bir hadis-i şerifte şöyle buyurmuştur :
''Şiirin bir kısmı
bilgeliktir,hikmettir.'' (Buharî Edep 90)
Bunun yanı sıra
Peygamberimizin bizzat kendisinin şiir söylediği ,ayrıca Hassân B.Sâbit, Âmir
B.El-Ekvâ (R.a) gibi bazı şair sahabelerine izin verdiği ve bu şiirleri
dinlediği Buharî başta olamak üzere bir çok hadis kitabında nakledilmektedir.
Ancak ,şiir yıkıcı bir
mahiyet aldığı zaman zararlı bulunmuş ve kötülenmiştir.İnsanları kötü yola
sürükleyen şairlerle ilgili olarak Şuara süresinde bir ayet belirtilmiştir.
İşte okuyucum bana bu
ayetten söz etmekteydi. ama ben açıklayıcı bir şekilde diğer okuyucularımı da
aydınlatmak istedim.
Kur’an’da
belirtildiğine göre, Mekkeli müşriklerin Hz. Muhammed’i yalanlamak için
kullandıkları ithamlardan birisi de onun şair, Kur’an’ın da şiir olduğu idi.
Allahu Teala’nın bu
iddiaya vahiy ile yanıtı şöyle oldu:
“Biz ona şiir
öğretmedik. Bu ona yaraşmaz da. O sadece bir öğüt ve apaçık bir Kur'an'dır.
(Yasin, 36: 69).
Vahyin güzelliği ile
karşılaştırıldığında şiir basit kalır.Şiir genellikle şairin kişisel
tecrübeleri özelde de duygularının ifadesidir. Halbuki Kur’an Rabbin
buyruklarını ve bizim doğru yolu görmemizi sağlayan sosyal içerikli bir
mesajdır.
Şairler hayal güçleri
geniş insanlardır. Sosyal problemlere çözüm üretip, çözüm sürecinde liderlik
yapacak güçte değildirler. Başta belirttiğim gibi
Kur’an “vahyi dikkate
almayan şairlere” uyan kimselerin yanlış yolda olduğunu belirtir:
“Şairler(e gelince),
onlara da sapıklar uyar. Onların her vadide şaşkın şaşkın dolaştıklarını ve
gerçekte yapmadıkları şeyleri söylediklerini görmedin mi?” (Şuara, 26:
224-226).
Bu ayetlerde söz
konusu edilen şairlerin ortaya koydukları sanatın hedefi, insanların doğru yolu
bulup o yolda sebat etmeleri değil, sanatın kendisi ya da çıkar teminidir. Yani
iyimser bir ifadeyle böyle bir şiir, sanat içindir. Ancak bütün şairler bir
değildir:
“İman edip salih
ameller işleyen, Allah'ı çokça anan ve haksızlığa uğratıldıktan sonra öçlerini
alanlar müstesna. Zulmedenler hangi dönüş yerine döneceklerini yakında
bilecekler.” (Şuara, 26: 227).
Bu ayetten de
anlaşıldığı kadarıyla, kendilerini ve şiirlerini vahyi doğrulara tabi kılanlar
farklıdır. Bu kimseler, şiirleriyle İslam davasına hizmet edebilirler. Şiir
Allah rızasını kazanmak için yazılıyor ve okunuyor ise o zaman değerlidir. Onun
dışında şiirin ahirette şaire bir katkısı olmaz, sadece dünyada o şiirin,
yazıldığı dile olur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder